Hi,gorgeous! Welcome to Life goes on and on! Leave her message ! Follow | Dashboard
Hidup Indah Biasa

Bonjour

She said:
I've been practiced dentistry since 1993.
Welcome to my blog.
This is my ordinary stories abut my routine work.

Online


Tea Time




Credits

Edit by :林羽兒
Basecode :
Images :






Bila pesakit bertanya
Sunday, January 30, 2011 | ? 0 Comments

Tergaman saya dengan pertanyaan seorang pesakit saya hari ini. Pertanyaannya simple dan polite saje tapi membuatkan saya sedikit tersentak.Dia tanya; Dr,boleh ke saya nak tanya sikit, jarum cucuk kat klinik ni bergilir tak antara pesakit?

Untuk pengetahuan semua, aspek kebersihan dan penggunaan jarum adalah dalam pegetahuan dan jagaan yang tinggi untuk seseorang yang bergelar doktor.Maknanya soal jarum amat dititip beratkan iaitu hendaklah jenis pakaibuang atau disposable. Adalah amat tidak beretika seorang doktor itu bergilir jarum pesakit.

Untuk klinik pergigian pulak, terlalu banyak barang yang jenis disposable antaranya sarung tangan, topeng muka, jarum, ubat bius, gelas untuk berkumur, napkin, surgical gown dll.

Apabila soalan sebegitu ditanyakan pada searang doktor, ianya seakan menghina status doktor tersebut walaupun pertanyaan itu kedengaran begitu innocent sekali. Sebagai sebuah klinik, bukan sahaja penggunaan jarum khas untuk seorang pesakit adalah mandotari, pembuangan jarum juga tidak boleh sebarangan. Maknanya tidak boleh dibuang di tempat pembuangan sampah biasa. Setiap bulan ada pihak yang akan mengutip jarum ini dan akan dibakar ditempat yang khas. Khidmat ini bukannya percuma tapi dikenakan bayaran pada setiap bulan.