Hi,gorgeous! Welcome to Life goes on and on! Leave her message ! Follow | Dashboard
Hidup Indah Biasa

Bonjour

She said:
I've been practiced dentistry since 1993.
Welcome to my blog.
This is my ordinary stories abut my routine work.

Online


Tea Time




Credits

Edit by :林羽兒
Basecode :
Images :






Tukang cucuk
Thursday, June 18, 2009 | ? 1 Comments

Menjadi Dr Gigi bukanlah cita-cita sejak kecil. Ia datang seiring dengan peluang yang diberikan. Memang sudah takdirnya begitu dan saya amat-amat bersyukur. Selalunya orang nampak bidang dr gigi ni hanyalah setakat menampal dan mencabut gigi je. Sebenarnya ia merangkumi seluruh rahang muka misalnya rahang patah akibat accident. Itu adalah sebahagian tugas dr gigi. Ada sahabat tu bertanya, banyak sangat ke kena belajar pasal gigi ni sampai tertubuhnya khas satu fakulti untuknya?

Tahun pertama hingga ketiga pengajian dentistry adalah 80% bidang perubatan. Kita juga terpaksa 'bedah mayat' pada tahun pertama, tapi hanya merangkumi 'head and neck' sahajalah. Bahagian perut dan kaki kebawah hanya belajar sambil lalu saja dan ianya tak masuk exam. Biasalah, kalau tak masuk exam, tak perlu tahulah.

Banyak kena belajar dan bukannya senang nak graduate sebagai dentist! Banyak juga airmata yang keluar selama 4 tahun saya belajar di UM. Sekarang ni kursus pergigian dah jadi 5 tahun. Apa agaknya dioarang belajar sampai 5 tahun agaknya ya.

Masuk tahun ni dah 15 tahun saya menjadi dr gigi dan rasanya dah agak masak dengan masalah gigi dan karenah pesakit. Memang susah menjadi doktor yang paling digeruni ni, hingga adayang tak boleh tidur malam gara2 nak jumpa dr gigi keeesokkan harinya.

Peristiwa semalam menyebabkan hati saya 'terusik'. Seorang anak bertanya pada maknya, "mak, doktor sini tak bagi gula2 ke? Tak, doktor sini tak bagi gula2, dia bagi jarum je."Bunyi macam brutal betul dr gigi ni, hanya pandai bagi jarum je, tak de psikology langsung!

Kadang2 ada juga ibubapa takut2 kan anak, jangan nakal2, nanti doktor cucuk kan. Mengapa harus momokkan dentist ni dengan benda yang kita cuba elakkan. Anak yang masih kosong pemikirannya itu disumbat dengan pelbagai perspektif yang buruk2.

Berkunjunglah ke klinik gigi bila gigi masih belum sakit. Bila dah sakit. doktor tersenyum manis pun dikatakan memperlinya!