Hi,gorgeous! Welcome to Life goes on and on! Leave her message ! Follow | Dashboard
Hidup Indah Biasa

Bonjour

She said:
I've been practiced dentistry since 1993.
Welcome to my blog.
This is my ordinary stories abut my routine work.

Online


Tea Time




Credits

Edit by :林羽兒
Basecode :
Images :






Semua mahu putih
Monday, July 6, 2009 | ? 2 Comments

Di zaman ini, ramai orang mengukur kecantikan dengan 'putih'. Sebab itulah berlambak produk kecantikan di pasaran yang memutihkan muka laku macam goreng pisang panas. Bila kita ingin mengubah sesuatu yang asli kepada yang lain, kita terpaksa nenggunakan 'agen'. Untuk memutihkan muka dan mendapatkan result yang memuaskan, 'hydroquinon' digunakan, walaupun banyak kesan sampingan.


Tidak sempurna muka yang putih, kalau gigi nampak 'kekuningan'. Untuk memutihkan gigi pulak, agen yang digunakan ialah 'hydrogen peroxide' sebagai oxidizing agent. Kita sedia maklum gigi manusia mempunyai 3 lapisan. Lapisan pertama dipanggil enamel, kedua dentin dan ketiga pulpa. Enamel tidak mewarnakan gigi kerana ianya translucent. Yang mewarnakan gigi ialah lapisan kedua gigi iaitu dentin. Agen pengoksidaan tadi akan masuk dalam tubul2 dentin untuk menukar warna dentin menjadi putih. Kesan sampingan pada proses ini menjadikan gigi kita menjadi 'sensitive'.

Ethnic juga adalah salah satu faktor dalam menentukan warna dentin seperti juga warna iris mata dan juga rambut. Kaum Indian dan caucasean selalunya mempunyai warna dentin yang lebih putih dari kaum melayu dan cina.

Proses pemutihan gigi tadi hanya akan bertahan beberapa bulan saja. Ianya akan kembali kepada warna asal sama seperti kita mewarnakan rambut. Dye lah warna 'blonde' pun, ia akan jadi hitam semula beberapa bulan kemudian.

Proses pemutihan gigi yang lebih selamat dan bertahan lama ialah dengan menggunakan laser. Ia menggunakan cahaya laser untuk memutihkan tubul2 dentin. Ianya tidak menjadikan gigi menjadi sensitive.

Sebagai seorang islam, bersyukurlah dengan apa yang Allah berikan. Jangan jadi Mickhail Jackson yang mahu 'putih' semua hingga memudaratkannya.

Pendapat saya tadi adalah dari sudut pandangan dan pengetahuan saya saja. Saya mengalu-alukan komen dari semua.