Hi,gorgeous! Welcome to Life goes on and on! Leave her message ! Follow | Dashboard
Hidup Indah Biasa

Bonjour

She said:
I've been practiced dentistry since 1993.
Welcome to my blog.
This is my ordinary stories abut my routine work.

Online


Tea Time




Credits

Edit by :林羽兒
Basecode :
Images :






Gigi berlubang dan tahap kesedaran kesihatan
Wednesday, June 24, 2009 | ? 0 Comments

Ramai orang terkeliru dengan istilah2 dalam pergigian. Karies gigi bermakna gigi berlubang, manakala kalkulus gigi bermaksud karang gigi. Kebanyakkan pesakit datang ke klinik menyatakan mahu cuci gigi kerana ada karies gigi. Salah tu, karies gigi perlu tampalan, karang gigi perlu dicuci ataupun istilah sebenar scalling. Dipanggil scalling kerana ada peningkatan dari segi ukuran tisu gigi sebelum cuci dengan selepas cuci.

Dari pemerhatian saya, amat berbeza sekali peratus gigi berlubang pelajar sekolah berasrama penuh atau MRSM dengan sekolah biasa. Sekolah berasrama penuh biasanya ramai yang 'caries free' atau tiada lubang langsung. Kebanyakkan oral hygien mereka pun bagus, kurang karang gigi. Di sekolah biasa pulak, kalau dibandingkan kelas pintar dengan yang kurang pintar pun kita akan melihat trend yang sama. So, apa kaitan antara gigi yang elok dengan IQ ?. Kajian boleh dibuat, adakah di sana wujud korelasi yang signifikan ?

Dalam menimbang faktor yg saya kemukakan ini, banyak juga faktor lain yang patut diambil kira, contohnya kebersihan dan kesedaran diri sendiri. Saya teringat ada seorang pegawai pergigian yang baru bertukar, dlm memilih sekolah baru untuk anaknya, beliau memiilih sekolah yang peratus cariesnya rendah. Agaknya dia pun guna formula ni juga kut!

Rasulullah sendiri amat mementingkan kebersihan gigi. Jika tidak memberatkan umatnya, disarankan membersih gigi setiap kali nak solat. Cuba perhatikan, semasa mengulangkaji pelajaran pun, kita akan lebih kosentrasi jika kita memberus gigi!